4.1.6.2 Kansen
Ondernemen betekent nieuwe kansen benutten of zelf(s) creëren. Daarbij kan een gefaseerde aanpak handig zijn op geleide van de hoofdvragen: wat wil men, wat kan men en wat vraagt de markt/omgeving?
Hoe doe ik dat?
- U vraagt zich af wat voor soort klanten u wilt: bedrijven of particulieren, zakelijke dienstverlening of persoonlijke dienstverlening of allebei. Beide groepen kennen een andere cultuur
- U kijkt naar kansen in diverse branches: wat zijn de ontwikkelingen en de trends, hoe staat het met de concurrentiedruk?
- Wat heeft u te bieden, waar ligt uw kracht, uw toegevoegde waarde?
- U kijkt waar (op termijn) de kansen liggen in (de veranderingen in) de samenleving, zoals bijv. de vergrijzing, de behoefte aan zingeving, vrije tijdsbesteding etc.
- U volgt onderzoekers en/of trendwatchers die toekomstscenario’s beschrijven
- U stelt zich op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen
- U combineert functionaliteiten, doelgroepen en/of markten.
Meer weten? Zie Ondernemend